fbpx
Cinétique 2022

Cinétique II

06/04 – 29/04|2022

„Cinétique II“, putovní skupinová výstava, kterou koncipoval pařížský kurátor Milija Belić, byla poprvé představena v roce 2018 v Paříži, poté v Basileji, Hamburku, Vídni, Budapešti, Novigradu, Stoffenu a nyní v Praze. 22 umělců z 10 zemí (Česká republika, Francie, Irsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko, Venezuela) zpracovalo téma pohybu abstraktním geometrickým jazykem a v malém formátu.

Přímé uznání neoddělitelnosti prostoru a času přineslo obrat v současném kreativním myšlení. Je to vidět i v nejnovějších vědeckých teoriích. Pohyb a rytmus si nyní nacházejí cestu do umělecké praxe a často se vnucují jako jediné skutečné téma a nesporná charakteristika moderny – především díky neustálému dalšímu vývoji konkrétního umění. Pohled, dosud fixovaný na okamžik, se nyní začíná rozšiřovat do časových úseků, ať už na základě skutečného pohybu, nebo prostřednictvím souběhu jednotlivých momentů, které následně způsobují fiktivní pohyb na sítnici. Kinetika se všemi svými percepčními a psychologickými efekty přechází v optiku a ukazuje dílo, které ve své celistvosti zahrnuje nejen to podstatné, ale především stávající se. Vzniká tak nová dialektika skutečného a imaginárního, která vytváří prostorově dynamické obrazy a formy. Realita a hmota se jeví jako proudící energie. Obraz se na svých rozhraních fragmentárně otevírá: pohyb a rytmus se stávají zdrojem nových forem vyjádření. Nejde již o reprodukci či napodobování, ale o plastickou analogii založenou na uchopení dynamické a živé reality, forem, které zahrnují nejen prostor, ale i čas, forem, které se již nedají oddělit. Myšlenka času. Umělec utváří čas i prostor. Kubisté, kteří následovali dobře vyšlapanou cestu Cézanna štěpením viditelného světa, futuristé se svou dynamizací pohledu, která začala experimentální fotografií Muybridge a Marey a poté vedla k Duchampovu konceptuálnímu umění, aniž bychom opomněli ruské konstruktivisty. Malevičův mimosmyslový suprematismus a jeho kosmické perspektivy, Mondrianův idealizovaný neoplasticismus nebo světelný orfismus Kupky a především Delaunayů, to vše se jeví jako předchůdci umění, které se nyní oprávněně nazývá „kinetické umění“. Tento umělecký proud, reprezentovaný svými historickými protagonisty jako Vasarely, Soto, Agam, Morellet, Cruz-Diez, Le Parc nebo Molnar, je v posledních desetiletích jádrem aktuálního dění. Je hluboce ukotven v převážně geometrizující estetice, věrném vyjádření citlivosti úzce spojené s novou cválající a nezvratnou érou digitální technologie a  učením pramenícím z vysoce komplexní kybernetické logiky.

Tato výstava ukazuje rostoucí zájem o kinetické představy a vize založené na vnímání času a začleňování a integrování výsledných pohybů a rytmů do současného kreativního myšlení.

Text: Milija Belić
kurátor výstavy

Autoři vystavovaných děl:
Ada Weber /Švýcarsko/
Wilmer Herrison /Francie/
István Haász /Maďarsko/
Milija Belic /Francie/
Mitsouko Mori /Francie/
Fabrice Ainaut /Francie/
Barbara Höller /Rakousko/
Michel Debully /Francie/
Françoise Kulesza /Francie/
Muneki Suzuki /Francie/
Marián Weber /Švýcarsko/
Anne Rose Regenboog /Holandsko/
Eva Francová /Česká republika/
Christine Boiry /Francie/
Francesco Camponovo /Švýcarsko/
Gregorio Siem /Venezuela/
Luisa Russo /Itálie/
Renate Klara Kasper /Německo/
David Fahey /Irsko/
Hernan Jara /Francie/
Alex Pariss /Francie/
Gerhard Hotter /Německo/

Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Cinétique II | Výstava
Renate Klara Kasper | Hölderlin, Kadmiumgrün dunkel, Blau ultramarin, 2018
Gregorio Siem | Spère – Cercle noir et blanc
Luisa Russo | Incrocio di due quadrati, 2021
Michel Debully | Color fusionem #35, 2018
Hernan Jara | Quadryptique bleu, 2018
Barbara Höller | For four 1
Marián Weber | Cinétique II MW – 2, 2019
Eva Francová | 190801, 2019
Christine Boiry | Deployment, 2019
Wilmer Herrison | Geometrias 13, 2018
Francesco Camponovo | Composition CE 2nd, 2020
Alex Pariss | Transparence, 2018
Anne Rose Regenboog | Cube Objects, 2018
Milija Belic | Glissandi jaune, 2016
Mitsouko Mori | Cercle et pentagone, 2005
István Haász | Objekt 110812, 2011
Ada Weber | Cinétique II AW – 1, 2018
Gerhard Hotter | Mentaris, 2021
Muneki Suzuki | Transparence 18.10 2018
Françoise Kulesza | Écriture-Repli, 2018
Fabrice Ainaut | 2 éléments 03, 2018
Françoise Kulesza | Interférences, 2019
David Fahey | Sans soleil, 2018