Jaroslav Valečka: Vydržte něco dělat alespoň 20 let a někdo si toho všimne.
Nejlépe hodnocený český představitel stuckismu. Malíř a grafik o jehož díla se zajímají i zahraniční sběratelé. „To, že mohu malovat a ještě je o mou práci zájem, bylo mé největší vítězství.“ říká Jaroslav Valečka v následujícím rozhovoru.
Jaroslav Valečka | Doktoři
Mohl byste se prosím představit a říct nám, jak jste v umění začínal a jaká byla Vaše první zkušenost v umělecké tvorbě?
Mé začátky byly docela jednoduché. Byl jsem dosti nezbedné dítko a tak mne rodiče dali do tehdejší Lidové školy umění na kreslení, abych moc nezlobil. To mne zpočátku moc netáhlo, rozhodně více mne zajímal fotbal, lezení po skalách a hradní zříceniny, ale když jsem byl na prahu puberty, tak přišel nový učitel Vlastimil Šik a ten mne dokázal pro malování nadchnout. První obrazy jsem dělal pod jeho dohledem. Dodnes mohu říci, že přesto, že jsem absolvoval mnohá další studia, on mi dal nejvíc.
Jak byste popsal sebe a své umělecké dílo?
To bych asi nechal na divácích, každý v mé práci vidí něco jiného, tak trochu si do ní promítá sebe sama. Někdo vidí třeba melancholickou krajinu, někdo kus osobní historie a někdo vesnickou grotesku, záleží na úhlu pohledu.
Odkud čerpáte inspiraci?
Vyrůstal jsem v severních Čechách v Lužických horách, bývalých Sudetech, v době ruské okupace. Takže mne ovlivnila tamní romantická a trochu temná krajina, různé strašidelné a bizardní příběhy, kterých bylo všude plno a taky pocit marnosti, když jsem viděl všude přítomnou devastaci. Zničené hrdé grunty, vypálené kostely, zmizelé vesnice, věčně opilí ruští vojáci, to byl každodenní kolorit, který ve mne zůstal dodnes. Jeden z mých spolužáků mi před časem v žertu říkal, že kdyby nebyly Sudety, neměl bych, co bych maloval a je to tak trochu pravda.
Máte svou základní filozofii, která Vás vede v tvůrčím projevu?
Mám rád takzvané „nízké umění“, báchorky, povídačky, lidové slavnosti a folklor. Pro mne to byla nejen vizuálně zajímavá podívaná, ale jakási brána do duše. Nevím, jestli je to filozofie, ale fascinuje mne to, jak je ono „nízké umění“ v každém člověku přítomno pod různými kulturními nánosy.
Na jaký Váš kariérní úspěch jste nejvíce hrdý a proč?
Vyrůstal jsem v osmdesátých letech, době pozdního komunismu a dělat své věci a nemuset mít k tomu práci v továrně, nebo kotelně mi přišlo jako nesplnitelný sen. To, že mohu malovat a ještě je o mou práci zájem, bylo mé největší vítězství.
Jaroslav Valečka | Myši
Jaké nezapomenutelné reakce jste na svou práci měli?
Když jsem byl na akademii v devadesátých letech, malbě se předpovídal zánik a všeobecně se mělo za to, že budoucnost patří konceptu, land-artu, videoartu a podobně. Tenkrát jeden ze spolužáků, který studoval v atelieru konceptuálních tendencí mi říkal, „Jardo to jsi fakt tak natvrdlý, že ještě maluješ? To jsi nepochopil, že malba je mrtvá?“ I to byl jeden z podnětů, proč jsme později založili skupinu Natvrdlí.
Jakou uměleckou marketingovou aktivitu pravidelně realizujete a která pro Vás funguje nejúspěšněji?
Obecně moc „nemusím“ marketingové umělce, kdy každý divák zná umělcovu tvář, ale nedokáže si vybavit jeho jediné konkrétní dílo. V zásadě jedinou mojí marketingovou aktivitou je to, že se snažím pravidelně vystavovat nové obrazy.
Jaroslav Valečka | Vykuřování
Jakou roli má podle Vás umělec v současné společnosti?
Mám, bohužel, pocit, že mezi značnou částí naší populace je hojně rozšířený názor, že umělec by měl nejlépe fárat do dolu, nebo makat v hutích.
Jaké je Vaše oblíbené umělecké dílo?
Obrazů, které mne fascinují je mnoho od Mistra Třeboňského oltáře, přes El Greca, Goyu až po Muncha a Kremličku.
Jaké umění a hudba Vás inspirují?
Z výtvarného umění mám nejraději období přelomu století, symbolismus, expresionismus, secesi a dekadenci. Z hudby kromě dechovky, rapu a hiphopu snesu téměř všechno.
S jakým slavným umělcem z historie byste chtěl strávit den a co byste společně dělali?
Malířů, kteří mne fascinují je mnoho. Nejvíc mne zasáhl El Greco a jeho barevnost, jen bych se díval, jak dělá lazury a dosahuje jeho vnitřního světla.
Pokud byste měl poradit mladým umělcům, jakou nejdůležitější radu byste jim nabídl?
Vydržte dělat něco alespoň dvacet let a někdo si toho všimne. U mě se to víceméně potvrdilo.
Jaroslav Valečka | Jezero