fbpx

Petra Švecová: Malba pro mě musí být živá

Absolventka pražské akademie prošla ateliéry Milana Knížáka, Vladimíra Kokolii a Vladimíra Skrepla, u něhož v roce 2018 úspěšně absolvovala diplomovou práci, kombinující nástěnnou malbu se závěsnými obrazy. Přečtěte si rozhovor s Petrou Švecovou, malířkou, jejíž díla můžete vidět a zakoupit v naší galerii.

Petra Švecová | Mapping the World 2 (No. 108)

Mapping the World 2 (No. 108) | Petra Švecová | 95 x 75 cm

Mohla byste se prosím představit a říct nám, jak jste v umění začínala a jaká byla Vaše první zkušenost v umělecké tvorbě?

Pokud mluvíme o opravdových začátcích, jako malá jsem kreslila v noci tužkou po zdech. Rodiče to pak vyřešili tím, že mi za postel napínali dlouhou roli papíru na dřevěnou konstrukci. Pak jsem ale kreslit přestala, asi i proto, že jsem vyrůstala v rodině, kde bylo umění dost prožívané a vedle své talentované sestřenky a strejdy, který je malíř a restaurátor, jsem si připadala nedokonalá. Navíc jsem musela prozkoumat spousty věcí. Radši jsem pak šla studovat fotografii na FAMU. K malbě jsem si našla cestu až později. Vystudovala jsem AVU, zásadní pro mě bylo setkání s profesorem Vladimírem Kokoliou, ale pak i určitá odvaha, kterou jsem našla zase v ateliéru Vladimíra Skrepla.

Jak byste popsala sebe a své umělecké dílo?

Chce se mi říct, že to bych nechala na divácích nebo na kurátorech, ale je to trochu pohodlné… Maluju obrazy, ve kterých momentálně zkoumám především vlastní vizuální paměť a symboly, co mám v podvědomí, ale také barvy a jejich působení. Snažím se, aby vyvolávaly emoce a zároveň nabízely možnost zkoumání – co cítím já jako divák, když se na ně dívám, do jakých vzpomínek mě přenesou. Jsou asi hodně o klidu, otevírání cesty k sobě.

Petra Švecová | Jizerka (No. 104)

Jizerka (No. 104) | Petra Švecová | 145 x 120 cm

Odkud čerpáte inspiraci?

Dlouhou dobu to byla především příroda a krajina, často teď ale pracuji i s osobními archetypy a tvary věcí, které mám spojené s domovem, takže by se dalo říct, že v podstatě ze všeho. A inspirací je i samotné malování, chování pigmentů a působení barev. Samozřejmě musíte vědět, co chcete udělat, ale zároveň musíte respektovat i vytváření a proměny obrazu Je to vždy proces, v němž se prolíná záměr a autenticita obrazu jako takového. Malba pro mě musí být živá.

Máte svou základní filozofii, která Vás vede v tvůrčím projevu?

Obraz musí být přesný a autentický. Musím vědět, že v něm není nic vykalkulovaného a musím obrazům, které dělám, věřit. Vědět, proč vznikly, jaké emoce za nimi stojí, co jimi chci předat – i když to je občas těžké dát do slov. Ale možná proto to je obraz, aby působit sám o sobě, ne tím, co se o něm řekne.

Na jaký Váš kariérní úspěch jste nejvíce hrdá a proč?

Mám radost, že jsem měla výstavu třeba v Alšově jihočeské galerii, těším se na letošní výstavy, snad se uskuteční – mrzí mě, že některé, na které jsem se těšila, se loni konaly v takové ořezané podobě, ať už skupinová výstava pro Industru, nebo třeba projekt pro Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12. Místo site specific projektu pak šlo o výstavu obrazů, kterou jsem ani neviděla a byla ráda, že se pak na jaře podařilo dostat obrazy ze zamčeného Slovenska do zamčeného Česka… A pokud bych nemluvila o kariérním úspěchu, ale zajímavých momentech, asi odlévání a zlacení rány po blesku ve stromě na sympoziu, které pořádala Galerie Klatovy Klenová. Vlastně celkově práce tam, byl to skvělý čas. Sympozia jsou dobrou příležitostí vybočit z toho, co člověk dělá v ateliéru.

Petra Švecová | Po větru (No. 109)

Po větru (No. 109) | Petra Švecová | 145 x 120 cm

Jaké nezapomenutelné reakce jste na svou práci měla?

Jedna paní mi posílá fotografie obrazu, který ode mě koupila, v nejrůznějším světle. Samozřejmě, že mám radost, když se moje obrazy líbí kurátorovi, ale tohle mě baví – že obraz má pořád takovou moc, že s ním někdo sdílí svůj život, prožívá tu fascinaci.

Jakou uměleckou marketingovou aktivitu pravidelně realizujete a která pro Vás funguje nejúspěšněji?

Asi primárně tu, že tvořím. Pak web, instagram, word to mouth. Samozřejmě je tady pak galerie, která je další samostatnou marketingovou aktivitou a taktéž např. tento článek, který pro vás píšu. Jsou to takové dílčí marketingové fragmenty, které podpoří lepší zviditelnění.  Nejvíce funguje být viděn a zaujmout.

Jakou roli má podle Vás umělec v současné společnosti?

Takovou, jakou chce. Každý umělec či umělkyně je primárně člověk a je už jen na něm, jestli se snaží zachránit či změnit svět, nebo mu to je jedno. Samozřejmě, umění dnes zajímá omezenou skupinu lidí, takže pokud bych to brala obecně, spíš jen inspiruje a obohacuje ty, co chodí na výstavy a sledují umění. Umění ale může předávat sdělení, která mají přesah z naší každodennosti a která nesdělíte jinak, než právě obrazem či jiným uměleckým dílem. Ať už jde o věci, které souvisí s bytostností člověka, nebo vnímáním krásy jako takové. Jen k tomu musí být divák otevřený.

Jaké umění a hudba Vás inspirují?

Umění, které se mi líbí, je hodně, sleduju, co se děje. Ale při práci je třeba tyhle vlivy odfiltrovat, nemalovat jako někdo jiný. Hudba mě asi neinspiruje. Je pro mě zásadní, od dětství jsem hrála na klavír a zpívala, hraju na violoncello, ale není to tak, že bych si z ní brala třeba emoce nebo nějakou strukturu. Občas si říkám, že to je spíš naopak – při malování se dostávám do stavu většího soustředění a citlivosti, co mi napomáhá i lépe slyšet hudbu, jako jsou různé koncerty pro cello nebo poslední dobou třeba Bohuslav Martinů. Ale nejlépe se mi teď maluje, když poslouchám Katarzii a Ghostpoeta.

Jaké je Vaše oblíbené umělecké dílo?

Malby a akvarely Georgie O‘Keefe, Der Krieg od Otto Dixe, což mě přivádí na Isenheimský oltář a dále na Třeboňský Oltář. Videa Billa Violy, práce Marka Rothka, Ophelie od Millaise, malby Petera Doiga, díla Miloše Šejna… dalo by se toho vyjmenovat strašně moc a je to na první pohled nesourodý mix.

S jakým slavným umělcem z historie byste chtěla strávit den a co byste společně dělali?

Procházet se s Monetem po jeho zahradě a mluvit s ním o květinách. A pak pozorovat, jak se na ně sám dívá, když maluje. Nebo jen tak mlčet s Georgií O‘Keefe. Dívat se, jak si staří mistři připravují barvy. Ale možná bych nemusela do historie a stačilo by mi povídat si o malbě s Gerhardem Richterem.

Pokud byste měla poradit mladým umělcům, jakou nejdůležitější radu byste jim nabídla?

Nebát se. Zkoušet všechno, co jim přijde zajímavé, zkoumat to – hlavně dokud jsou na škole. A prostě pracovat.

Petra Švecová | Beyond G2

Beyond G9 | Petra Švecová | 95 x 75 cm

Svět podle Kobayashiho
Martina Staňková: Umění je práce jako každá jiná

Další články